Począwszy od roku 2019, wszystkie organizacje pozarządowe działające na terytorium Polski mają obowiązek przesyłania deklaracji CIT-8 wyłącznie drogą elektroniczną. W przypadku podmiotów, które dotychczas korzystały z możliwości wysyłki formularza CIT-8 pocztą lub złożenia deklaracji podczas osobistej wizyty w urzędzie skarbowym, należy poszukać nowych rozwiązań, umożliwiających wywiązanie się z tego obowiązku.
Kto jest zobligowany do przesłania formularza CIT-8?
Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że od 2019 roku deklaracje CIT-8 będzie można przesyłać wyłącznie drogą elektroniczną. Zmiany te potwierdziła nowelizacja ustawy o PIT (z 4 października 2018 roku), deaktualizująca art. 45ba ustawy o PIT, w którym była mowa o zwolnieniu niektórych podmiotów od obowiązku składania deklaracji przez internet. Niestety obecnie wyjątek ten już nie istnieje. Nowy przepis obowiązuje dopiero od 1 stycznia 2019 roku, dlatego podatnicy, którzy złożyli formularze jeszcze w starym roku, nie mają obowiązku przesyłać deklaracji ponownie. Wszyscy pozostali muszą natomiast zrobić to drogą online. Do dopełnienia obowiązku pozostało im niewiele czasu – Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pozarządowe formularz CIT-8 muszą przesłać do 31 marca 2019 roku.
W jaki sposób złożyć formularz CIT-8 w przypadku, gdy organizacja nie dysponuje podpisem elektronicznym?
Wziąwszy pod uwagę, że osobie reprezentującej organizację pozarządową odebrano możliwość potwierdzenia wiarygodności za pomocą profilu zaufanego, możliwości dopełnienia procedur stały się nieco skomplikowane. Pierwszym rozwiązaniem jest zakupienie urządzenia pozwalającego na złożenie podpisu elektronicznego. Wydatek ten wynosi około 300 złotych. Inną opcją jest skorzystanie z usług profesjonalnej firmy rozliczeniowej. Biuro rachunkowe Piaseczno może przygotować deklarację CIT-8, potwierdzić ją podpisem elektronicznym, a następnie przesłać do urzędu skarbowego – oczywiście w imieniu podatnika, czyli w tym przypadku organizacji pozarządowej.
Dodaj komentarz